Lyd selger! Lyd er viktig både for langsiktig merkevarebygging og kortsiktig salg. Bauer Media styrker nå sin lydportefølje gjennom en stor satsing på podkast.

Dato: 12/11/2019  Publisert av Bauer Media

 

Lyd er et av de sterkeste virkemidlene vi har i markedsføring – av flere grunner. For det første er lyd utrolig effektfullt i markedsføring fordi lyd er følelser og treffer rett i hjertet. Sterke merkevarer bygges gjennom følelser og forbrukere tar kjøpsbeslutninger basert på følelser. For det andre er lydkonsumet høyere enn noen gang og forbrukere søker i større grad til lyd snarere enn til tekst og levende bilder.

 

Forsterket podkastsatsning

Bauer Media forsterker sin satsing på podkast i tillegg til radio fordi lyd er vår kjernekompetanse og fordi markedet i økende grad etterspør et premium annonseprodukt innen lyd, forteller Bjarte Øgrey, markeds- og analysedirektør i Bauer Media.

 

Bauer Media tilbyr annonsering på en rekke podkaster, både egenproduserte og produsert av andre. Nylig inngikk Bauer Media og Plan-B et samarbeid. Plan-B står bak podkaster som «Kommentarfeltet med Adam og Tore», «Tvillingterapi» med Vita og Wanda og lyttersuksessen «Jan Thomas og Einar blir venner». Plan-Bs podkaster distribueres nå på Bauer Medias tekniske plattform, Podplay. Herfra distribueres podkastene med det kommersielle budskapet som Bauer Medias salgsorganisasjon selger sammen med Plan-B.

 

Premium annonseprodukt

Podkastannonsering er et premium annonseprodukt. Du treffer unge, urbane mennesker som er utfordrende å nå via andre mediekanaler. Tall fra Forbruker og Media viser at 7 av 10 podkastlyttere ikke høre på kommersiell radio. Podkastlyttingen gir derfor høy tilleggsdekning til radiokampanjer. I tillegg er lytting til podkast bevisst og intim. Du som annonsør kan snakke uforstyrret rett i øret til forbruker i et miljø preget av få andre kommersielle budskap. Undersøkelser viser at reklame i podkast oppleves mer positivt enn reklame i de fleste andre mediekanaler (kilde: Bauer Media audio consumption study 2018). Tall fra Bauer Media Sverige viser at kun 3% av lyttere hopper over reklamen og hele 28% har søkt mer informasjon om et produkt de har fått anbefalt i en podkast.

 

Økende konsum

Konsumet av podkast er i sterk vekst verden over. I Norge lytter 12,7 % av befolkningen daglig på podkast. Veksten har vært på hele 135% på bare ett år. 23,7% hører podkast i løpet av en uke og 33,2% har hørt podkast i løpet av en måned (kilde: Kantar Media, F&M 19/2).

 

Ta kontakt med Bauer Media hvis du ønsker med informasjon om å selge med lyd!