Offisielle tall for årets første radiouke (inkludert 7 dagers tidsforskjøvet lytting) er nå publisert og tilgjengelig på følgende nettside: https://www.nielsen.com.

Dato: 15/1/2019 Publisert av Bauer Media


 

Den nye undersøkelsen gjennomføres på oppdrag for NRK, Bauer Media og P4-gruppen, og omfatter måling og rapportering av alle typer audioinnhold fra oppdragsgivernes stasjoner, fra live til tidsforskjøvet, både kringkastet, digitalt og podkast.

– Nielsen ble vinneren av en svært tøff anbudskonkurranse om å måle fremtidens radiomarked i Norge, og nå har endelig den kanskje mest avanserte målingen av radio og lyd i verden gått live, sier analysesjef i NRK og formann i Styringsgruppen for Radio, Kristian Tolonen.

De første tallene fra Nielsens nye måling viser at den positive utviklingen i radiolytting vi så mot slutten av 2018 fortsetter inn i det nye året. Daglig dekning i målingens første uke viser 66,6% (3.077.000 lyttere i universet 10+), vi må tilbake til perioden rett før slukkeprosessen startet for å se et tilsvarende dekningsnivå. Sammenlignet med desember 2018 er den daglige dekningen opp 14,2%.

«Så langt ser det ut til at vi plukker opp mer av den lyttingen som faktisk eksisterer. Vi ser også at grunnstrukturen i form av lytterandeler mellom kringkasterne er omtrent på samme nivå som forrige måling» sier Tolonen.

Oppdragsgiverne (NRK, Bauer Media og P4-gruppen) er glade for å være i gang med målingen og å ha enda bedre dokumentasjon av lytting i Norge. Ifølge Tolonen bekrefter dette at radio fortsatt er en av de største mediene i Norge.

Alle henvendelser vedrørende lyttertall og ny radiomåling rettes til Styringsgruppen for radioundersøkelsen v/ leder av styringsgruppa Kristian Tolonen NRK eller Nielsen v/Ragnhild Herlofsen.

 

Pressehenvendelser:

Leder, Styringsgruppen for Radioundersøkelsen: Kristian Tolonen (NRK). E-post: kristian.tolonen@nrk.no

Kommersiell direktør, Nielsen Media Research: Ragnhild Herlofsen (NIELSEN). E-post: ragnhild.herlofsen@nielsen.com / Telefon +47 92 20 63 87