Nok et lydår går mot slutten. Administrerende direktør Jim Receveur oppsummerer her 2020 og deler sine tanker for 2021.

Dato: 10/12/2020 Publisert av Bauer Media

 

2020 har vært et annerledes år på mange måter. Året har vært preget av utfordringer, men også muligheter. Vi i Bauer Media har, som de fleste andre bedrifter, kjent på usikkerhet knyttet til hvordan en pandemi ville påvirke vår drift. Gjennom året har vi heldigvis fått bekreftet at radio og podkast er viktige mediekanaler i folks liv. Konsumet av lydmedier var høyt ved inngangen av 2020 og er enda høyere når vi nå er på vei inn i 2021. Podkast er en av de raskest voksende mediekanalene i dag og radiokonsumet har økt gjennom hele året. Kommersiell radio har tatt andeler fra NRK. Bauer Media når i dag ut til 2 millioner lyttere hver uke.

 

Både i Norge og internasjonalt opplever Bauer Media en økende etterspørsel etter et trygt og bredt dekningsprodukt blant annonsører. Globalt har store merkevarer returnert til radio etter å ha erfart at digitalannonsering ikke løser alle deres kommunikasjonsbehov. Sammen med annonsører har vi gjort en rekke studier for å bevise lydmediers effekt. Vi sitter i dag på flere ROI-studier, salgsmodelleringer og andre effektcase enn noen gang før. Vi deler gjerne.

 

Produktutvikling har fått høyt fokus hos Bauer Media i 2020. Gjennom året har vi lansert hele 15 nye nettradiokanaler og vi har nå nærmere 40 podkaster på vår plattform Podplay. Vi har lansert annonseproduktet Audio Instream, som gir annonsører et digitalt annonseprodukt på lyd med mulighet for kjøp av målgrupper eller som tilleggsdekning til vårt tradisjonelle dekningsprodukt. Vi har i tillegg åpnet opp for programmatisk kjøp av lyd.

 

Bauer Media er og kan lyd – både for våre lyttere og for våre annonsører. Til alle som har jobbet med oss i 2020 vil jeg si takk for samarbeidet og tilliten! Jeg gleder med til videre samarbeid i 2021. Til alle andre – lydmedier står sterkere enn noen gang og gir beviselig effekt for annonsører. Jeg håper vi får muligheten til å samarbeide i året som kommer.

 

Med ønske om en riktig god og trygg jul og de beste ønsker for 2021,

 

Jim Receveur

Administrerende direktør i Bauer Media