Slik drev radio passasjerer til DFDS

DFDS seiler hver dag fra Oslo til København, med en kapasitet på over 1 700 passasjerer. For å fylle skipene, både i helger og ukedager, kreves høy og jevn synlighet i media, samt attraktive arrangementer som vekker publikums interesse. Radio har gjennom hele 2019 spilt en viktig rolle i mediemiksen for DFDS.

DFDS: Fullbooket arrangement!

 

Taktiske kampanjer

Radio gir høy dekning og høy frekvens og gir muligheter for kreative samarbeid tilpasset den enkelte annonsør. DFDS har gjennom hele 2019 kjørt taktiske radiokampanjer i kombinasjon med flere kreative samarbeid. Et av disse samarbeidene var å knytte DFDS opp til Morgenklubbens 10-årsjubileum.

 

Kreative annonsering

– Vi i DFDS har et godt samarbeid med Bauer Media. Sammen med vår kontaktperson har vi jevnlige møter for å se hva som rører seg og om det finnes noen muligheter for å gjøre noe spennende sammen. Av erfaring er det ofte i slike møter at det oppstår gode og spennende ideer, som er morsomme å jobbe med og som både DFDS’ og Bauer Medias kunder setter pris på. Det var nettopp i et slikt møte at vi ble en del av Morgenklubbens 10-årsjubileum, forteller Isabel Cooke, Content and Brand Specialist i DFDS.

 

Samarbeid med redaksjonen

Utgangspunktet var at Morgenklubben på Radio Norge fylte 10 år. Hvordan kunne DFDS bli en del av feiringen og samtidig inspirere lyttere til å reise med DFDS? Resultatet ble en kampanje bestående av en konkurranse hvor alle Radio Norges lyttere kunne vinne 10 DFDScruise til København. Deretter en taktisk radiokampanjen hvor alle lytterne fikk mulighet til å bestille et cruise til en egen pris i anledning jubileet. Det ble i tillegg satt opp en egen kampanjeside for å samle nye leads til DFDS.

 

DFDS: Svært vellykket

– Vi opplevde Bauer Media som et bra team å arbeide med under hele prosessen – fra start, til oppfølging og resultater etter endt kampanje. De viser stor fleksibilitet og er villige til å strekke seg langt, og litt til, for å gjøre oss fornøyde. Samtidig har de vist god forståelse av våre behov og de bidrar med gode ideer og løsninger for hvordan vi kan møte disse. I alt overskred kampanjen våre mål for både 2019 og 2020, vi samlet mange nye leads til vår database, og vi har inspirert hundretusenvis til å reise på cruise til verdens beste by – nemlig København! For oss har dette vært en svært vellykket kampanje, forteller Isabel Cooke i DFDS.

 

 

Økt etterspørsel

Et samarbeid med Bauer Media er mer enn bare lydreklame. Vårt kreative team jobber tett med kunder for å finne de beste synergieffektene mellom kundens og Bauer Medias merkevarer.

– I tillegg til å være en god dekningsbyggende kanal ser vi økt etterspørsel etter å aktivere produkter og brands gjennom sponsorater på radio, sier Svein Mellgren, kreativ sjef i Bauer Media. Samarbeidene vi har hatt med DFDS illustrerer godt at det kun er kreativiteten som setter grenser for hva som er mulig, fortsetter Mellgren.

 

Målrettet publikum

«Vinylcruise», også i samarbeid med DFDS, er et eksempel på nettopp dette. Målet var å lage et attraktivt midtukesarrangement. «Vinylcruise» ble markedsført med radiospotter på Radio Vinyl og Radio Norge, i tillegg til promotering i DFDS’ egne kanaler. Det ble også arrangert konkurranser hvor lytterne til Radio Vinyl kunne vinne plass på «Vinylcruise». Dette skapte ekstra engasjement og glede over arrangementet. Tirsdag 19. november 2019 kastet vi loss fra Oslo. Ombord på DFDSbåten kunne folk kose seg med to kvelder til sjøs i regi av Radio Vinyl. Det ble Finn Bjelkes Pop quiz og Vinyl quiz med Leif Erik Forberg. I tillegg var Jostein Pedersen og Lars Eikanger DJs om bord.

 

Fullbooket

-Da vi kastet loss og seilte fra Oslo var arrangementet fullbooket. Gjestene kunne glede seg til to kvelder med et fullspekket program i ekte Vinylstil, ledet av dyktige underholdere som virkelig skapte god stemning og engasjerte gjestene. Dette var alt i alt var et meget vellykket arrangement som passet vår målgruppe perfekt, forteller Isabel Cooke i DFDS.

 

– Annonsering med lyd har vært viktig for DFDS i 2019 og det kommer til å være en viktig del også i 2020, både med taktiske og inspirerende budskap, avslutter Cooke.

 

Selg med lyd!

Lyd er viktig både for langsiktig merkevarebygging og kortsiktig salg. Lyd er et av de sterkeste virkemidlene vi har i markedsføring fordi det treffer rett i hjertet. Radio og podkast har sammen bred dekning og treffer forbrukerne i relevante situasjoner. Ønsker du å vite mer om hva Bauer Media kan gjøre for din merkevare oppfordrer vi deg til å ta kontakt eller lese mer her.

 

 

10 år jubileum
Vinne cruise med DFDS

MARIUS BONNEVIE

Strategisk kundesjef

+47 992 23 258 marius.bonnevie@bauermedia.no