2018 er snart over. Dette er det første heldigitale radioåret for Bauer Media, P4-gruppen og NRK. Hvordan har det egentlig gått?

Dato: 28/11/2018 Publisert av Bauer Media

 

1. Over 2,6 millioner lytter fortsatt til kringkastet radio hver eneste dag

 

På ukentlig basis har lytterfrafallet vært vesentlig lavere enn på daglig basis. Høsten 2018 har vist en positiv utvikling for radiolyttingen. Daglig dekning er i ukene 40-46 (Q4) høyere enn i Q1 2018.

 

 

2. Lyttertiden blant lytterne har gått opp

 

I januar 2018 var gjennomsnittlig daglig lyttertid blant lyttere 125 minutter. I oktober 2018 har lyttetiden blant lytterne økt til 128 minutter. Ser vi tilbake til januar 2017 var tilsvarende tall 121 minutter. Vi har sett en jevn økning igjennom hele 2017 og 2018.

 

 

Lyttertiden i befolkningen går ned som en konsekvens av at den totale dekningen i befolkningen går ned. Lyttertiden i befolkningen var i oktober 2018 imidlertid høyere enn i januar samme år, med henholdsvis 73 minutter gjennomsnittlig daglig lyttertid i oktober og 71 i januar.

 

3. Radiolyttingen fordeler seg på flere kanaler enn før

 

Med digitaliseringen av radio har Norge gått fra fem riksdekkende kanaler til over tretti riksdekkende kanaler. Radiotilbudet til befolkningen er i dag betydelig mer variert og differensiert enn det var før. En naturlig konsekvens av dette er at noe av lyttingen på de tidligere «hovedkanalene» (NRK P1, P2, P3, P4 og Radio Norge) har flyttet seg til de «nye» kanalene. I 2018 sto «hovedkanalene» for 65% av lyttingen, mens 35% av lyttingen kommer fra de «nye» kanalene.

 

 

Til slutt, noen refleksjoner om radiolyttingen fremover og i 2019.

Vi tror at den positive trenden vi har sett i radiolytting vil fortsette fremover av flere grunner.

 

  1. Det selges over 150 000 nye personbiler i Norge hvert år. De nye bilene kommer med DAB+.
  2. Det selges fremdeles DAB-adaptere. I følge Elektronikkbransjen økte salget av DAB-adaptere til bil i første halvår 2018, sammenlignet med samme periode i 2017.
  3. Smarthøyttalere (som Google Home og Amazon Echo) er på full fart inn i det norske markedet. Erfaringer fra andre land tilsier at radiolytting øker på slike høyttalere, og at smarthøyttalere finner veien inn i rom i hjemmet hvor det tradisjonelle radioapparatet ikke normalt har vært. Dette gir muligheter for økte lyttesituasjoner.
  4. Radiohusene fortsetter å kontinuerlig utvikle og forbedre kanaltilbudene sine.

 

PS. Reklamestatistikk fra andre land vi kan sammenligne oss med, viser at radio som reklameformidler opplever stort vekst. Radio er vekstvinner både i vårt naboland Sverige og ikke minst i Storbritannia, hvor kommersiell radio øker år etter år. Store internasjonale merkevarer ser verdien av bred dekning kombinert med radios unike presentasjonsegenskaper og ikke minst betydningen av lydidentitet og audio branding. Hvilken rolle skal radio spille for din merkevare i 2019? Ta kontakt med Bauer Media, så finner vi sammen ut av det.