Med utviklingen av kunstig intelligens har digitale assistenter som Amazons Alexa og Google Home fått godt fotfeste i mange engelskspråklige land. I følge Google kommer Google Home på norsk allerede før sommeren. Dette bør få norske bedrifter og annonsører til å tenke på hvordan de er rigget for en stemmestyrt hverdag. Og dette bør skje raskt!

Dato: 15/03/2018   Publisert av Bauer Media

 


 

Med inntoget av stemmestyrte produkter vil forbrukere etter all forventning bruke mindre tid foran skjermer. Forskning tyder på at stemmen vår vil overta mange av oppgavene vi i dag gjennomfører via en skjem. Søk er ett eksempel. Dette stiller helt nye krav til markedsførere. Hvordan skal akkurat din merkevare være synlig i en verden hvor det visuelle spiller en stadig mindre rolle? En sterk merkevare blir viktigere enn noen gang, slik at forbrukerne spør etter akkurat din merkevare og ikke konkurrentens eller kategorien. Lyden av merkevarer blir også helt essensiell fremover. Audio branding, sonic branding, lydlogo… mange navn, men som alle handler om én ting: å fange merkevarens personlighet i lydformat. Radio spiller en svært viktig rolle i å bygge merkevarers stemme. Bruk radio nå!

Innen utgangen av mars vil alle Bauer Medias 69 radiostasjoner i Storbritannia være tilgjengelig med egne «ferdigheter» for Amazons Alexa. I tillegg til å spille de ulike radiostasjonene vil man kunne stille spørsmål om hvem som er på lufta og hvilken sang som spilles. «Bauer radios ferdigheter for Alexa forbedrer lytteropplevelse i et stadig mer tilkoblet hjem. Vi forventer en økning i bruk av stemmestyrte enheter. Research fra Radiocentre viser at 77% av Amazon Echo-brukere benytter assistenten til å høre på radio. Denne utviklingen skaper spennende annonsemuligheter innen digital audio» sier Nadia Holmes, Head of Digital Audio at Bauer Media UK.

 

Vil du høre mer om en stemmestyrt fremtid og hvilken rolle radio kan spille i å bygge lyden av din merkevare? Ta kontakt med salgsdirektør Kjell Ove Flemmen eller markeds- og medieanalytiker Anette Heier White.