For et lydår vi er i ferd med å legge bak oss. Administrerende direktør Jim Receveur oppsummerer her 2019 og deler sine tanker for 2020.

Dato: 13/12/2019 Publisert av Bauer Media

 

2019 var året mange spådde ville stå i lydens tegn. Stemmeteknologi ble for alvor rullet ut for massene, samtidig viste undersøkelser at flere og flere nordmenn ønsket å bruke mindre tid foran en skjerm. Lydmedier passer dessuten perfekt inn i en travel hverdag. Nå mot slutten av året kan vi si at 2019 så absolutt har stått i lydens tegn. Aldri har det blitt konsumert så mye lyd som det gjøres nå.

 

Den offisielle radiomålingen fra Nielsen viser sterke radiotall gjennom hele året. Det er gledelig å se at det i 2019 er ca. 3 millioner daglige lyttere på nasjonal radio i Norge. Radio befester således sin posisjon som en større dekningsbygger enn alle andre tradisjonelle mediekanaler. Andre undersøkelser viser samme tendens og bekrefter den positive utviklingen for radio. I tillegg har podkast virkelig fått et fotfeste i befolkningen. 12,7% lytter daglig på podkast og over 30% av Norges befolkning lytter til podkast hver måned, ifølge Kantar Media.

 

14.januar 2020 blir den offisielle topplisten for podkast lansert. Erfaringer fra Sverige og Danmark viser at med en offisiell toppliste øker også investeringene fra markedet. Vi tror at 2020 blir året hvor omsetningen på podkast skyter fart.  Vi fra vår side er klare for å spille en rolle i dette markedet med vår plattform PodPlay. Dette er vår tekniske plattform som inneholder både egne podkaster samt en mengde podkaster produsert av tredjeparter.

 

Flere og flere annonsører innser viktigheten av lyd som virkemiddel i markedsføring. Internasjonalt ser vi stor interesse for dette emnet. VISA og Mastercard var tidlig ute med strategisk bruk av lydidentitet. Her hjemme lanserte DNB nyheten om sin lydidentitet nå i høst. Gjennom året har vi jobbet tett med annonsører og byråer i utvikling av lydstrategier for våre kunder.

 

I 2020 kan du, som kunde hos Bauer Media, kjøpe et fullstendig lydprodukt bestående av radio og podkast. Dette gleder vi oss til og vi tror bestemt at radio og lyd vil oppleve en markant økning i etterspørsel i 2020.

 

 

Med ønske om en fredelig og fin jul og godt nytt år,

 

Jim Receveur

Administrerende direktør i Bauer Media