2018 var et spennende år for radio i Norge. Administrerende direktør Lasse Kokvik oppsummerer her radioåret som har vært og deler sine tanker for 2019.

Dato: 19/12/2018 Publisert av Bauer Media

 

Etter FM-slukkingen i 2017 var det usikkert hvordan lyttingen ville utvikle seg gjennom 2018. Radiobransjen var forberedt på lavere lytting fordi det tar tid å erstatte gamle FM-radioer og å installere DAB+ i biler. Ikke uventet for oss ble året i tillegg preget av til tider negativt fokus rundt FM-slukkingen. Det er derfor med stor glede vi nå ser at lyttingen mot slutten av året er på god vei tilbake til gamle høyder og at vi nå ser tydelig bevis på at folk fremdeles er glad i radio. Ekstra betryggende er det å se at lyttingen har økt blant dem som har anskaffet seg digitale radioapparater og at lyttingen nå er spredt på flere radiokanaler enn noen gang tidligere. Da er det grunn til å tro at digitaliseringen er på god vei til å bli en suksess.

 

Når vi nå går inn i 2019 er det med pågangsmot og optimisme. På tross av den kortsiktige belastningen det har vært å slukke en distribusjonskanal, er nasjonal radio fortsatt større enn TV i daglig dekning. Det er verdt å merke seg for annonsører som er ute etter bred dekning for sine budskap. Når vi vet, og kan dokumentere, hvilken forsterkende effekt radio har på TV, både håper og tror vi at flere annonsører vil kunne se kommersiell radios fortreffelighet i 2019.

 

For oss i Bauer Media har 2018 vært det første året med en flerkanalstrategi. Det har vært en glede å se hvordan de nye kanalene våre har fått fotfeste og økt popularitet blant lytterne. Vi har hatt stor suksess med blant annet Radio Vinyl, Radio Rock og Topp 40, som vi er stolte av. Samtidig ser vi et stort vekstpotensial for alle våre nye kanaler etterhvert som kjennskapen øker. Når Norge har gått fra fem nasjonale radiokanaler til over 30 kanaler er det naturlig at lyttingen blir mer fragmentert enn hva den var tidligere. Det er i dette fragmenterte radiolandskapet at Bauer Media skal være den beste utfordreren vi kan være. Med denne strategien skal Bauer Media fortsette å vokse i 2019.

 

Vi takker for tilliten i 2018 og ønsker hjerteligst velkommen tilbake i 2019 i vår felles jakt på å begeistre eksisterende og nye kunder og lyttere.

 

Med vennlig hilsen

Lasse Kokvik, administrerende direktør i Bauer Media