Daglig lytter 2,86 millioner nordmenn til radio, viser ferske tall for jan – august 2019. Kommersiell radio når ut til 1,525 millioner lyttere på en gjennomsnittlig dag. Radiolyttingen er nå på vei tilbake til «normalen» etter sommer og ferietid.

Dato: 27/8/2019  Publisert av Bauer Media

 

Vaner, inkludert medievaner, endres om sommeren. Radioen er en følgesvenn i ferien, være seg i bil, i båt, på hytta eller på mobilen på stranda. Selv om dekningen naturlig nok går noe ned i sommermånedene på grunn av utenlandsreisende (og PPM-målingen kun måler lytting i Norge), går lyttertiden blant dem som lytter opp. Lyttertiden steg fra 143 minutter i mai, til 148 i juni, til hele 158 i juli. I august (tom 26/8) er lyttertiden blant lyttere 149 minutter.

 

 

Etter sommeren er nå dekningen også på vei opp til normalen.

 

 

Ukentlig dekning for Bauer Medias kanaler har vist en positiv utvikling gjennom 2019, fra 1,624 millioner første uken i januar til hele 1,9 millioner lyttere i uke 23 (første hele uke i juni). Etter ferieukene er den ukentlige dekning tilbake til det den var før ferien.

 

 

Bauer Medias kommersielle andel har ligget på 33,6% i snitt for perioden januar – august.

 

 

Ønsker du å vite mer om radiolytting, gå inn på Nielsens hjemmeside for flere tall og fakta fra den nye målingen. Evt. ta kontakt med markeds- og analysedirektør Bjarte Øgrey eller markeds- og medieanalytiker Anette Heier White.