Bauer Media Norge har fått ny administrerende direktør. Jim Receveur er en meget erfaren radiomann, med over 40 års fartstid i bransjen. Hvem er han og hvilke planer har han for Bauer Media Norge fremover?

Dato: 20/06/2019 Publisert av Bauer Media

 

Kort fortalt, hvem er Jim Receveur?

Jeg er opprinnelig fra Canada, men kom til Danmark i 1989. Jeg har jobbet i radio siden 1980 og kjenner alle sider ved det å drive radio svært godt. I min over 40 år lange karriere i radio har jeg jobbet både på programsiden, på salgssiden og med administrasjon og ledelse. Jeg har vært med å starte over 25 radiokanaler og selv også eid radiokanaler. Jeg har jobbet internasjonalt i flere mediebedrifter, blant annet i Talpa, Aller Media og Clear Channel i tillegg til Bauer Media.

 

Fem år frem i tid, hvor ser du Bauer Media?

Bauer Media-konsernet har stor tro på det norske markedet og vi er overbevist om at fremtiden er lys. Lydmedier er viktigere enn noen gang og grensene mellom plattformer viskes ut. Det spiller ingen rolle for konsumenter om godt lydinnhold konsumeres via det tradisjonelle radioapparatet, på mobilen på vei til jobb eller via smarthøyttaleren. 1,7 millioner nordmenn hører på Bauer Medias innhold hver eneste uke. Dette er et fantastisk utgangspunkt for den videre reisen både vi og våre kunder skal være med på fremover. Vår satsing på podcast vil være med å styrke vår posisjon innen lyd ytterligere.

 

Du er også administrerende direktør for Bauer Media Danmark. Ser du for deg et tettere samarbeid på tvers av landegrenser i Bauer-konsernet?

Bauer Media er Europas største radiogruppe. Dette er en unik fordel vi har, og som vi absolutt skal utnytte mer enn vi hittil har gjort. Bauer Media internasjonalt investerer stort i å finne de beste annonseløsningene for våre kunder. Vi jobber også intenst med kunnskapsdeling på tvers av markeder. For annonsører er det en klar fordel at Bauer Media er representert i mange land.

 

Hvorfor bør radio fremdeles spille en viktig rolle for annonsører?

Digitalannonsering alene er ikke nok. Det har vi fått bevist gang på gang gjennom ulike studier og ikke minst via kunders egne erfaringer. Store annonsører som eksempelvis Procter & Gamble har gått tilbake til de brede dekningsmediene og radio spesifikt. I Norge er radio det eneste massemediet som holder seg stabilt i befolkningen. Legger vi til den raske veksten innen stemmeteknologi og AI er det helt nødvendig for annonsører å ha en lydstrategi fremover. Bauer Media er eksperter på lyd og vi veileder allerede mange store annonsører i hvordan de bør utvikle sin lydidentitet.

 

Kommersiell radio har over flere år opplevd god vekst internasjonalt. I Norge har vi sett motsatt trend og radio har mistet andeler til andre mediekanaler. Hva tror du er årsaken til dette? 

Mitt inntrykk er at markedet har sett på overgangen til DAB+ som en ulempe, snarere enn en fordel. Det er ikke tvil om at radio er viktig for nordmenn, når vi i dag vet fra den siste digitalradioundersøkelsen for Q1 at hele 99 % av befolkningen har tilgang til digitalradio. Gjennom FM-slukking og DAB-konvertering har Norge vist hele verden hvilken essensiell rolle radio fremdeles spiller i folks liv. I en tid hvor lydkonsumet generelt øker, er radio selve lokomotivet. Vi har kunnskap og erfaring i bruk av lyd både redaksjonelt og kommersielt. Vi har fantastiske produkter som gir effekt for annonsører.

 

Har du noen gode case studies fra Bauer Media i Danmark eller andre Bauer-markeder som du kan dele med norske annonsører?

Det å dele de gode historiene og lære av de beste er helt kritisk for vår vekst. Vi vet at radio fungerer bedre enn de fleste andre mediekanaler, dette har blant annet Ebiquity bevist, i tillegg til all den data vi selv sitter på både i Danmark og internasjonalt. I Danmark jobber vi tett med både Omnicom Media Group og Group M. Vi har sammen med disse gjort flere store studier som har bevist radios effekt og etablert arbeidsverktøy som beviser hva radio bidrar med i mediemiksen. Dette gleder jeg meg til å dele med norske annonsører.

 

Du bor i Danmark og jobber i Danmark. Vil du være synlig i det norske mediemarkedet?

Absolutt! Jeg er i Oslo hver uke og gleder meg til å bli en del av det norske mediemarkedet. Vår suksess avhenger imidlertid ikke av hvor jeg befinner meg, men hvorvidt vi klarer å etablere en høyere tillitt til radio som effektiv mediekanal blant annonsører og mediekjøpere. Bauer Medias kunnskap og erfaring fra andre markeder, inkludert Danmark, vil være viktig i denne prosessen. Jeg gleder meg til å være en del av Bauer Medias fremtid i Norge.

 

Les også:

Medier24: Den nye Bauer-sjefen: – Jeg skal være her så mye de trenger

Kampanje: Fortsatt «Popquiz»-trøbbel for Finn Bjelke – ny Bauer Media-sjef mest opptatt av å få med overskudd i 2020