Det å jobbe i radio i 2018 er utrolig spennende. Aldri før har det skjedd så mye med lyd som det gjør akkurat nå. Vi befinner oss i «The golden age of audio».

Dato: 3/5/2018  Publisert av Bauer Media

 


 

Frigjøring fra skjerm

Utviklingen går mot en stemmestyrt fremtid. Digitale assistenter som Amazon Echo og Google Home er på vei til å bli allemannseie blant annet i engelskspråklige land, og etter hvert vil disse også være tilgjengelige på norsk. Med utviklingen innen stemmestyring er det forventet at skjermbruken vil gå tilbake. Dette er fordi mange av de oppgavene vi i dag utfører via en skjerm, lettere kan løses gjennom stemmen. Kort fortalt vil lyd bli stadig viktigere fremover, vi vil kunne frigjøre oss fra skjermer og være mer tilstede i omgivelsene rundt oss.

 

Nye krav til markedsførere

Utviklingen innen stemmestyring stiller nye krav til markedsførere. Hvordan skal merkevarer opprettholde sin synlighet i en hverdag hvor det visuelle spiller en stadig mindre rolle? En sterk merkevare blir viktigere enn noen gang, slik at forbrukerne spør etter din merkevare og ikke den generiske produktkategorien i et stemmesøk. Innen kommunikasjon- og markedsføringsfaget har flere allerede påpekt dette:

  • Jeremy Pounder, Futures Director i Mindshare har uttalt at: «Asking for brands by name will become the new battleground».
  • WARC har pekt ut “Voice” som en av de store marketingtrendene for 2018: “The rise of voice will have consequences for advertisers. For the first time, marketers will have no choice but to consider the audio characteristics of their brands.”
  • AdWeek skrev i januar As voice assistants become more embedded in our daily lives, it’s becoming increasingly important for brands to create those same emotional connections without visuals, just sound.”

 

Utvikle lydidentitet i dag

Lyden av din merkevare blir essensiell fremover. Radio spiller en viktig rolle i å bygge kjennskap til lydidentitet. Per i dag er det alt for få merkevarer som har en tydelig definert lydidentitet. En studie gjennomført av Radiocentre fant at kun 17% av merkevarer har definert lyden av merkevaren. Bauer Media anbefaler alle merkevarer å utvikle en tydelig definert lydidentitet og å bygge kjennskap til denne fremover, blant annet gjennom bruk av radio.

Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang. Ta kontakt med Bauer Media for mer informasjon.