Det å jobbe i radio i 2019 er utrolig spennende. Aldri før har det skjedd så mye med lyd som det gjør akkurat nå. Vi befinner oss i «The golden age of audio».

Dato: 16/7/2019  Publisert av Bauer Media

 


 

Frigjøring fra skjerm

Utviklingen går mot en stemmestyrt fremtid. Digitale assistenter som Amazon Echo og Google Home har blitt allemannseie i mange engelskspråklige land, og ble i 2018 også tilgjengelige på norsk. Med utviklingen innen stemmestyring er det forventet at skjermbruken vil gå tilbake. Dette er fordi mange av de oppgavene vi i dag utfører via en skjerm, lettere kan løses gjennom stemmen. Kort fortalt vil lyd bli stadig viktigere fremover, vi vil kunne frigjøre oss fra skjermer og være mer tilstede i omgivelsene rundt oss.

 

Nye krav til markedsførere

Utviklingen innen stemmestyring stiller nye krav til markedsførere. Hvordan skal merkevarer opprettholde sin synlighet i en hverdag hvor det visuelle spiller en stadig mindre rolle? En sterk merkevare blir viktigere enn noen gang, slik at forbrukerne spør etter din merkevare og ikke den generiske produktkategorien i et stemmesøk. Innen kommunikasjon- og markedsføringsfaget har flere allerede påpekt dette:

  • Jeremy Pounder, Futures Director i Mindshare har uttalt at: «Asking for brands by name will become the new battleground».
  • WARC har pekt ut “Voice” som en av de store marketingtrendene for 2018: “The rise of voice will have consequences for advertisers. For the first time, marketers will have no choice but to consider the audio characteristics of their brands.”
  • AdWeek skrev i januar As voice assistants become more embedded in our daily lives, it’s becoming increasingly important for brands to create those same emotional connections without visuals, just sound.”

 

Utvikle lydidentitet i dag

Lyden av din merkevare blir essensiell fremover. Radio spiller en viktig rolle i å bygge kjennskap til lydidentitet. Per i dag er det alt for få merkevarer som har en tydelig definert lydidentitet. En studie gjennomført av Radiocentre fant at kun 17% av merkevarer har definert lyden av merkevaren. Bauer Media anbefaler alle merkevarer å utvikle en tydelig definert lydidentitet og å bygge kjennskap til denne fremover, blant annet gjennom bruk av radio.

Vi hjelper deg gjerne med å komme i gang. Ta kontakt med Bauer Media for mer informasjon.