I regi av MFO fikk Bauer Media den ære å representere mediekanalen radio i en organisert kamp om annonsørenes mediebudsjett i 2020. Foran en fullsatt Colosseum kino fikk 800 markedsførere høre at de rett og slett er «tjukke i hue» hvis de ikke har et ekstremt bevisst forhold til lyd i markedsføringen.

Dato: 27/8/2019  Publisert av Bauer Media

 

«Som markedsfører er du rett og slett tjukk i hue hvis du i 2020 ikke har et ekstremt bevisst forhold til lyd (aka radio) i markedsføringen av ditt brand».

 

Slik oppsummerte Bjarte Øgrey sin salgspitch på MFOs Kanalbattle 23. august 2019. Hvorfor har lyd plutselig blitt så viktig og hvorfor skal vi bruke penger på en tradisjonell mediekanal som radio i 2020? Bjarte Øgrey, CMO i Bauer Media forklarer.

 

Økende lydkonsum

Vi lever i en tid hvor mer og mer av medieforbruket vårt går til lydmedier. Det er bare å se seg rundt i bybildet eller på buss og t-bane. Du ser veldig mange mennesker med hodetelefoner, som befinner seg i sin egen lydboble, sier Øgrey. I vår hverdag vil vi gjerne få gjort mest mulig i løpet av døgnets 24 timer. Lydmedier passer perfekt inn fordi det kan konsumeres mens vi gjør andre ting, som reising, trening, arbeid eller husarbeid, fortsetter Øgrey. Og det handler ikke bare om radio – men om alle lydmedier – være seg lydbok, musikkstrømming, podcast eller radio.

 

Grunnleggende behov

Lyd tilfredsstiller seks grunnleggende behov, ifølge Øgrey. De seks behovene er flykte, komme i bedre humør, øke sosial kompetanse, forsterke øyeblikket, utvide horisonten og holde seg oppdatert. Mens musikkstrømming og lydbøker hovedsakelig handler om å flykte og å forsterke øyeblikket, handler podcast om å utvide horisonten og å øke sosial kompetanse. Radio er det eneste lydmediet som tilfredsstiller alle de seks behovene, selv om radios viktigste rolle er å få folk i bedre humør. Dette er selve essensen i radios ypperste kvalitet. Nemlig at radio dekker så mange forskjellige behov hos lytterne. Nettopp derfor ser vi også helt tydelig at radio tar den største andelen av bevisste lytterminutter, hele 47% av de bevisste lytterminuttene går til radio, ifølge Kantars «total audio»-undersøkelse fra 2018. Radio er med andre ord størst på lyd.

 


Bjarte Øgrey, CMO i Bauer Media


 

Lyd er følelser

Lyd er et av de mest undervurderte virkemidlene i kommunikasjon, forsetter Øgrey. Lyd påvirker oss mennesker både fysisk, kognitivt, psykisk og ikke minst gjør det noe med adferden vår. Lyd er følelser, ja faktisk så er det ikke mulig å høre lyder uten å føle noe! Og ettersom vi mennesker ikke har ørelokk så er det ekstremt viktig at den lyden som merkevarer produserer skaper de rette følelsene. De aller fleste merkevarer har en visuell identitet, med klart definerte farger, fonter og illustrasjoner som skal bygge opp under merkevarens personlighet. Men hva om den lyden merkevaren produserer skaper «gale» følelser hos forbrukere? Og har du som markedsfører tenkt over at stillhet også er en lyd som vekker visse typer følelser? I 2020 bør ingen være «stumme» merkevarer, snarere ha stemmer som underbygger hvem merkevaren er og hva den står for, anbefaler Øgrey.

 

Radio bør spille en viktig rolle i mediemiksen

Når man i disse dager legger medieplaner for 2020 håper Øgrey at markedsførere forstår viktigheten av lyd. Vi i Bauer Media er i dialog med mange av Norges største annonsører, som ber om våre råd i utviklingen av en lydstrategi. Vi hjelper gjerne til! Radio er en stabil mediekanal, med bred dekning. På daglig basis er det flere mennesker som hører på radio enn som ser på TV. Når vi i tillegg vet hvilken påvirkning lyd har på oss mennesker bør det være en no-brainer at radio bør spille en viktig rolle i medieplanen for de fleste merkevarer i 2020, avslutter Bjarte Øgrey, CMO i Bauer Media.

 

Vil du vite mer om hva Bauer Media kan gjøre for deg? Ta kontakt da vel!