Visste du at 13. februar er Verdens Radiodag?  I den forbindelse inviterer vi mediekjøpere til å oppdage eller kanskje gjenoppdage radio!

Dato: 11/02/2021 Publisert av Bauer Media

 

Her har vi samlet 12 grunner til at radio bør spille en viktig rolle i mediemiksen din:

 

Her kan du laste ned en presentasjon full av fakta og innsikt om hvorfor radio bør spille en viktig rolle i mediemiksen.

 

1. DEKNING OG LYTTERTID – Radio har høy dekning og høy lyttertid. 2020 var et godt år for radio. Gjennom kommersiell radio har annonsører mulighet til å treffe over 3 millioner forbrukere hver uke. Kommersiell radio når 7 av 10 i aldersgruppen 20-50 år ila en uke.

 

2. MÅLRETTET REKLAME – Gjennom kommersiell radio kan annonsører treffer de riktige menneskene, til rett tid, med riktig budskap. Radiodøgnet går hånd i hånd med tydelige forbrukersituasjoner, som gjør det enkelt å treffe forbrukere i rett kontekst med relevante budskap.

 

3. MULTIPLATTFORM OG MOBIL – Lydkonsumet er over alt og radio er en av de mest mobile mediekanalene vi har. Strømmet radio via internett gir muligheter for nye kontaktpunkter og gjør radio enda mer tilgjengelig.

 

4. EN VENN I ØRET – Radio er en venn i øret gjennom store deler av dagen. Dette gir mange mulighetene til å treffe forbrukere i unike situasjoner.

 

5. ENGASJEMENT – Radio samler mennesker for å informere og underholde. Radiolyttere har et sterkt og nært forhold til radiokanalen de hører på. Annonsører kan dra nytte av dette og kommunisere med forbrukere på en intim og personlig måte.

 

6. MULTIPLISERENDE EFFEKT – Radio har en unik multipliserende effekt på andre medier, eksempelvis TV og digitalannonsering.

 

7. AKTIVISERING & ROI – Radio driver umiddelbar handling (kjøp, besøk til butikk etc.) og leverer høy ROI – en perfekt match for taktiske budskap som raskt skal ut til mange med høy frekvens.

 

8. MERKEVAREBYGGER – Radio styrker merkevarer! Radios høye dekning kombinert med lytteres positive radioopplevelse hjelper merkevarer å kommunisere merkevarebyggende budskap. Lyd er følelser, og følelser er viktig for merkevarer!

 

9. DIGITAL BOOSTER – Radio driver trafikk til nett, søk og e-handel.

 

10. KREATIVITET OG FLEKSIBILITET – Radio tilbyr kreative og effektive løsninger til lav kostnad. Radios fleksibilitet gjør at reklamen raskt kan endres.

 

11. TRUST & SAFETY – Forbrukere har høy tillit til radio. Spesielt i kriser. Radio tilbyr seriøst og troverdig innhold.

 

12. INNOVASJON – Radio er i endring. Digital lytting muliggjør nye spennende muligheter for annonsører.

 


 

“Radio’s unique marketing power caters for both call-to-action and brand-building campaigns. Just as TV does, radio amplifies other media, particularly search and online formats, while digital audio is growing fast, and innovations in ad tech and data create new and exciting opportunities in the media mix. At TF1 Pub, we believe that strong radio brands clearly have an increasingly important role to play in the audio evolution both for listeners and marketers. “

Laurent Bliaut, Deputy General Director, Marketing and R&D, TF1 Pub and egta President

 

 

By using new technologies, radio evolves, innovates and adapts to new behaviours and lifestyles. Radio is mobile, multi-platform, offering content to everyone, everywhere at any time. Radio is also a powerful business booster enabling brands to reach their targets in a safe environment.”

Thierry Mars, Radio Director, egta

 

 

Happy World Radio Day!

 

Verdens Radiodag ble en offisiell merkedag av UNESCO i november 2011.

 

Vil du vite mer om radioannonsering? Ta kontakt med Bauer Media!