I 2006 var Norge det første landet i verden som tok i bruk PPM som offisiell radiovaluta. Vi ble med dette også det første landet med passiv elektronisk måling. I 2017 ble Norge det første landet i verden med fulldigitalisert radiodistribusjon. Og nå i 2020 er vi stolte av å kunne meddele at Norge er det første landet i verden med radiolytting i bil eksplisitt rapportert via PPM.  Norge fortsetter med andre ord å være et foregangsland innen radiomåling, noe som vekker stor interesse internasjonalt.

Dato: 08/01/2020 Publisert av Bauer Media


 

Radio er den primære mediekanalen i bil. For annonsører har dette alltid vært anerkjent som en av radioens store styrker, da man kan snakke med konsumenten uforstyrret og nære kjøpsøyeblikket. Nielsen har i lang tid arbeidet med å utvikle en algoritme for identifisering av lytting i personbil, ved hjelp av en innebygget bevegelsessensor som finnes i hver unike PPM. Fra 1. januar 2020 blir lytting i bil rapportert som en del av de daglige leveransene fra PPM-målingen.

 

De første tallene (fra 1.jan – 6.jan 2020) viser at 65% av radiolyttingen foregår i hjemmene mens de resterende 35% foretas utenfor hjemmet hvorav halvparten er i bil. De kommersielle kanalene har en høyere andel av sin lytting i bil (ca 25%) enn hva tilfellet er for NRK (ca 12%).

 

For oss i Bauer er det gledelig å se at hele 26% av vår lytting er i bil. Dette er gode nyheter for annonsørene våre. Det er samtidig viktig å presisere at dette KUN er lytting i personbil. Lytting på t-bane, tog, buss med hyppige stopp, sykkel osv er i utgangpunktet ikke med i analysen for bevegelsesmønster i bil. Denne lyttingen inngår i «out of home-other».

 

 

 

Les pressemeldingen fra Nielsen om måling av radiolytting i bil her.

Ta kontakt med markeds- og analysedirektør Bjarte Øgrey eller markeds- og medieanalytiker Anette Heier White dersom du lurer på noe vedrørende denne spennende nyvinningen.