Bauer Media, Europas største kommersielle radiokringkaster, har nå endelig lansert sitt nordiske planleggingsverktøy for TV og radio i Norge. Verktøyet, som opprinnelig ble utviklet av Annalect for Bauer Media i Danmark i 2016, har siden blitt eksportert til  Sverige i 2020 og er nå endelig i Norge.

Dato: 30/08/2021 Publisert av Bauer Media

 

 

Dette er et unikt verktøy som gir mediekjøpere mulighet til å estimere den samlede dekningen for radio og TV, herunder radios merdekning på toppen av en TV-kampanje”, sier Ingrid Bröcker, prosjektansvarlig i Bauer Media.

 

Verktøyet baserer seg på statistisk modellering av 132 reelle kampanjer på TV og radio, fra det norske markedet i 2020. Dette er et lokalt verktøy, basert på norske data. Vi er veldig stolte over å ha samarbeidet med Annalect. De besitter ekspertise innen dataarkitektur og statistisk modellering som gjør at vi nå kan tilby dette forhåpentligvis nyttige verktøyet til norske mediekjøpere,” sier Ingrid Bröcker.

 

TV og radio gir svært høy dekning

Både TV og radio er er viktige dekningsmedier for norske annonsører. Hver for seg kan mediene levere bred dekning, men den samlede dekningen har det ikke før vært mulig å dokumentere. Med Bauer Media og Annalects nye planleggingsverktøy kan det nå dokumenteres at dekningen blir vesentlig høyere ved å kombinere TV og radio. Mediekanalene utfyller hverandre svært godt gjennom døgnet og treffer bredt i målgrupper som sammen gir uslåelig dekning.

 

”Markedet under-investerer i radio. Et multimedialt planleggingsverktøy vil kunne drive objektive medievalg og støtte vridning av medieinvesteringer til radio” sier Jim Receveur i Bauer Media.

 

Om planleggingsverktøyet, utviklet av Annalect:

  • Verktøy som forenkler og beviser hvordan dekningen til en TV-kampanje kan økes ved å legge investeringer også på radio
  • Dokumentere for mediekjøpere hvilken splitt mellom TV og radio som gir best dekning kontra kun bruk av én mediekanal
  • Dokumentere for mediekjøpere hvordan de to mediekanalene sammen gir bedre dekning enn ved å legge hele budsjettposten på kun en av dem
  • Dokumentere for mediekjøpere at hver kanal skaper ulik dekning i ulike demografiske grupper. Radio er eksempelvis svært sterk i yngre målgrupper.

 

Om Annalect

Annalect er innsikts- og researchhjertet i Omnicom Media Group. Annalect består av rundt 80 eksperter i Norden som jobber med analyse, dataarkitektur, statistisk modellering mv. Annalect er en betrodd rådgiver og sparringspartner for noen av de største annonsørene og publisistene både i Norge og i verden.

 

Om Bauer Media

Bauer Media er et mediehus spesialisert på lyd. 2 millioner lytter til oss hver uke på radiokanaler og podkaster.Bauer Media Audio er Europas største kommersielle radiokringkaster. I Norge står Bauer Media bak 32 radiokanaler og et voksende nettverk av podkaster. Vi er tilgjengelig på DAB, nett og mobil. 2 millioner mennesker lytter til våre kanaler og podkaster hver uke. Vår kjernekompetanse er lyd, hva lyd gjør med oss mennesker og ikke minst hva lyd kan gjøre for merkevarer. Vi er et fullskala mediehus for distribusjon av reklame, produksjon av lydreklame, samt analyse og innsikt.

 

Kontakt

Ingrid Bröcker  ingrid@mediaid.dk

Anders Lima Bjølgerud anders.lima@annalect.com