Podkastlytting stjeler i liten grad radiolytting. Det viser data samlet inn i Kantars Forbruker og Mediaundersøkelse. Podkastlyttere og kommersielle radiolyttere er ulike segmenter av befolkningen.

Dato: 03/06/2021 Publisert av Bauer Media

 

 

Podkastlytting stjeler i liten grad radiolytting. Det viser data samlet inn i Kantars Forbruker og Mediaundersøkelse. Podkastlyttere og kommersielle radiolyttere er ulike segmenter av befolkningen. Podkastlyttere er det vi kaller moderne-fellesskapsorientert. Det preger deres holdninger og verdier og gjør at de tar andre valg enn kommersielle radiolyttere, som er individorienterte personer. Podkastlyttere er typisk opptatt av fellesskapet, samfunnet og velferdsstaten. Kommersielle radiolyttere er opptatt av individet snarere enn fellesskapet. Politisk sett er dette venstresiden vs høyresiden. Dette gjør utslag i hvilket innhold de velger å høre på, hva de velger å bruke penger på og hvilket forhold de har til produkter og merkevarer.

 

Det er svært liten dobbeltdekning mellom kommersiell radio og podkast. Kun 8% i befolkningen. Annonsører treffer med andre ord en helt annen målgruppe på podkast enn på radio. Selv når podkast vokser, skjer veksten primært i et annet segment enn blant kommersielle radiolyttere, slik at podkast og kommersiell radio kan leve siden om siden fremover.

 

 

 

 

Er du nysgjerrig på hvordan reklame i kommersiell radio og/eller podkast kan gi effekt for din merkevare?

Ønsker du å diskutere annonsemuligheter med oss eller få et skreddersydd tilbud?

Klikk her for å ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.