Jannikke Holtlund er ansatt som kommersielt ansvarlig for podkast i Bauer Media. Hva innebærer det? Hvilke tanker har hun rundt podkast som reklamekanal og hvilke tips har hun til annonsører?

Dato: 11/03/2020 Publisert av Bauer Media

 

Du er ansatt som kommersielt ansvarlig for podkast, hva innebærer det?

I stillingen ligger det et overordnet inntektsansvar for Bauer Medias podkaster, dvs. våre egenproduserte podkaster og eksterne podkaster som distribueres på vår plattform Podplay og som vi har salgsansvar for. Jeg har ansvar for at vi utvikler våre annonseprodukter på podkast til det beste for annonsører og lyttere.

 

Hva mener du er det viktigste annonsører bør vite om podkast?

Podkast kan spille flere roller i mediemiksen. For eksempel som et tilleggskjøp for å treffe en annen målgruppe og/eller lyttere i et annet modus enn ved kjøp av radiospotter. Jeg gleder meg imidlertid også til å kunne utvikle nye, spennende nativemuligheter for annonsører. Bauer Media har lang erfaring og allerede stor suksess med kreative radiokampanjer hvor redaksjonene spiller en viktig rolle. I dette ligger det spennende overføringsmuligheter til podkast. Med stadig flere podkaster i vår portefølje vil dette bli veldig aktuelt. Med større volum vil vi også kunne lære mer om effekt og presentere god dokumentasjon til mediekjøpere.

 

Hva bør annonsører tenke på hvis de vurderer å bruke podkast?

I samarbeid med kunde og byrå må vi kartlegge behov og sette gode mål: Hvilken jobb skal denne podkasten gjøre for meg?  Er det noe ved podkastens innhold og profil eller personene bak dem som er en åpenbar god link til mine produkter og min målgruppe? I tillegg må annonsørene huske å tilpasse reklamebudskap og utforming når man er så tett på øret, som i podkast. Husk: man må liksom ikke skuffe en kompis!

 

Hvilke synergier, om noen, ser du mellom podkast og radio, og hvilke forskjeller er det på de to?

Mens radio er en kanal som ofte er i bakgrunnen mens lytteren holder på med dagens gjøremål og gjerne har andre mennesker rundt seg, er podkast helt klart en 1-1 kanal. Vi vet at den teknologiske utviklingen har vært avgjørende for podkastens formidable vekst: nå har alle mobiltelefoner og gjerne propper eller øretelefoner til en liten formue, som optimaliserer lydopplevelsen og nærheten til lydinnholdet. Podkast er med andre ord svært intimt og personlig. Det er noe å tenke på når annonsører skal kommunisere. På radio kreves en viss frekvens og relevans for å få lytterens oppmerksomhet. På podkast bør man trå varsomt for å ikke irritere lyttere i deres private lytting. Kanskje vi kan sammenligne radio og podkast med å bestille hovedrett og dessert på restaurant – der radio er hovedrett og fortsatt det viktigste, mens podkast er den lille desserten som topper måltidet og gjør det minneverdig!

 

Avslutningsvis er det frydefylt å se hvor mye fokus det er på podkast i disse dager. Vi opplever et kjøpende marked som gjerne vil høre mer og vite mer! Podkast er nok et pubertalt produkt enn så lenge, men det var jo eksempelvis også innholdsmarkedsføring noen år tilbake. De to kan sammenlignes på sett og vis, konsumenten må oppsøke aktivt og skal det fungere for annonsører er høy relevans nøkkelordet, sier Jannikke Holtlund, kommersielt ansvarlig for podkast i Bauer Media.

 

Ønsker du å vite med om podkast, radio, bruk av lyd i markedsføring eller Bauer Media, ta kontakt med Jannikke Holtlund.