Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å øke forbruket av frisk frukt, bær, poteter og grønnsaker. Gjennom konseptet «halve tallerken med grønt» ønsket de å inspirere det norske folk til å spise litt sunnere, og ikke minst inspirere til å bruke flere og andre grønnsaker i matlagingen. Radio ble en naturlig del av mediemiksen og resulterte i høyt engasjement rundt konseptet.

Dato: 15/10/2020 Publisert av Bauer Media

 

Programledere og lyttere ble utfordret til engasjement

For å kommunisere dette i Bauer Medias kanaler ble det lagt opp til en redaksjonell aktivitet i Morgenklubben på Radio Norge. Hver dag fikk Morgenklubben en ny utfordring, bestående av en kasse med grønnsaker. «Dagens grønnsaker» skulle benyttes i dagens middag, og minst halve tallerkenen måtte bestå av grønnsaker. Radio Norges lyttere ble bedt om å dele sine matretter i sosiale medier med #halvetallerken, for å være med i trekningen av ett års forbruk av frukt og grønt.

 

«Vi er godt fornøyd med samarbeider med Bauer Media og Morgenklubben på Radio Norge», forteller Elisabeth Skjegstad, markedsansvarlig i Opplysningskontoret for frukt og grønt. «Bauer Media utarbeidet gode ideer basert på vår strategi og klarte å flette vårt konsept godt inn i deres konsept og redaksjonelle flate Morgenklubben. De jobbet godt og effektivt med vårt mediebyrå, Mediacom, og oss som kunde», sier Skjegstad.

 

Konseptet skapte stort engasjement 

Konseptet ble promotert med både redaksjonelle og kommersielle spotter, med redaksjonelle filmer på Radio Norges Facebookside og on-air hos Morgenklubben på Radio Norge.

 

«419 000 personer fikk med seg aktiviteten på Facebook og over en million nordmenn hørte om konseptet på radio, enten i form av radiospotter eller de redaksjonelle innslagene», forteller Roger Løvseth, kundeansvarlig i Bauer Media. «På radio har vi mange kreative muligheter til å engasjere lytterne våre. Opplysningskontoret for frukt og grønt ga oss fritt spillerom til å komme opp med en løsning vi mente ville gi mest suksess. Kundens tilbakemeldinger viser at vi tenkte riktig», forteller Løvseth.

 

«Målet vårt var både å fortelle lytterne om konseptet Halve tallerken, og å få lytterne til å vise oss sin halve tallerken. Det å utfordre Morgenklubben og også lytterne, skapte engasjement og deltagelse. Kombinasjonen med å bruke radio og Facebook gjorde at vi også kunne se lytternes halve tallerkener. Vi er godt fornøyd med resultatene for denne kampanjen,» oppsummerer Elisabeth Skjegstad, markedsansvarlig i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

 

La deg inspirere av det Opplysningskontoret for frukt og grønt gjorde på radio:

 

 

For mer informasjon, ta kontakt med Roger Løvseth i Bauer Media eller Elisabeth Skjegstad i Opplysningskontoret for frukt og grønt.