Reklameomsetning via Sveriges Mediebyråers medlemmer økte med 6,2 prosent fra 2017 til 2018. Radio ble, for andre år på rad, den store vinneren i vårt naboland.

Dato: 30/01/2019 Publisert av Bauer Media

 

«Lydboomen» har for alvor satt sitt preg på det svenske reklamemarkedet. Kommersiell radio går sterkt frem og den positive utviklingen har holdt seg siden 2013. Medieinvesteringer på radio har økt med 75 prosent på fem år, skriver Resumé. Kommersiell radios vekst drives av et økt fokus på lyd generelt. Smarthøyttaleres inntog i Sverige, fortsatt vekst for podcast og økt interesse for lydbøker driver også utviklingen på kommersiell radio.

 

Reklameomsetning via Sveriges Mediebyråers medlemmer for desember viser en økning på radio på 58,9 prosent sammenlignet med samme måned i 2017 og er med 22,4 prosent økning den mediekanalen som andelsmessig vokser mest i 2018.

 

I følge Staffan Rosell, administrerende direktør i Bauer Media Sverige, skyldes veksten både at nye annonsører har oppdaget radiomediet og at radio har blitt viktigere i mediemiksen for allerede eksisterende annonsører. «Vi ser at mange aktører har gått fra å bare gå på TV til å flytte 25 prosent til radio fordi det gir bedre effekt,» sier Rosell til Resumé.