Radio er et viktig medium ved kriser. Radio er et sosialt medium, som demper følelsen av ensomhet og bidrar til trygghet for mange. Flere internasjonale undersøkelser dokumenterer også at radio er blant mediene med høyest tillit i befolkningen.

Dato: 16/03/2020 Publisert av Bauer Media

 

I disse spesielle og vanskelige tider er det viktig at vi alle bidrar det vi kan til dugnaden som Norge og verden nå står ovenfor. Bauer Media, som alle andre bedrifter, blir påvirket i negativ forstand av at Norge nærmest står stille. Vi har stor forståelse for at våre kunder også føler på dette og at de har behov for å justere både reklametrykk og markedsfokus fremover.

 

Usikkerheten i befolkningen er stor og behovet for oppdatert informasjon er enormt. Vi ser det gjennom økt grad av radiolytting i hjemmene og at lytterne lytter mer enn tidligere. Bauer Media og andre radiohus bidrar til en form for normalitet og følelse av trygghet for flere millioner som hører på våre og andre kanaler i disse dager.

 

«Er sååå glad for at dere holder dere i gang! Gir en følelse av normalitet i en surrealistisk situasjon! Tusen takk!»

Sitat Radio Norge lytter

 

På våre kanaler skal man kunne få en liten pause, få en følelse av det normale, samtidig som vi selvfølgelig bryter inn i sendingene og oppdaterer vårer lyttere med siste nytt dersom det er behov for det. Som radiohus har vi fokus på å holde våre hjul i gang og går langt for å kunne tilby det norske folk et vel så godt radiotilbud som tidligere i disse krisetider. Vi har rigget til våre programledere med utstyr slik at de kan formidle god radio hjemmefra om det skulle være behov for det.

 

Viktig informasjon fra Bauer Media ang. annonsering i denne spesielle perioden:

 

For at vi skal kunne tilby våre lyttere god radio, er det viktig å tilrettelegge slik at annonsesalget fremover ikke lider unødvendig mye. I den forbindelse har vi gleden av å komme med noen konkrete tiltak som vi håper våre kunder vil sette pris på:

 

  1. Bauer Media tilbyr gratis spot-produksjon dersom kunder må endre budskap på bestilte kampanjer fra nå og ut mai.
  2. Alle kunder som enten opprettholder eller øker sin omsetning ift samme periode i fjor vil få 25% overlevering. Dette gjelder for kampanjer fra mars og ut mai.
  3. Dersom noen av kundene som opprettholder eller øker sin omsetning har et viktig samfunnsmessig og korona-relevant budskap tilbyr vi inntil 50% overlevering på fillerbasis fra nå og ut mai.

 

Følgende avbestillingsregler gjelder i april og mai 2020:

 

  1. Avbestilling kan fritt gjennomføres inntil tre virkedager før kampanjestart. Etter dette tilkommer et gebyr på 50%.
  2. Utsettelse og endring kan fritt gjennomføres inntil tre virkedager før kampanjestart uten gebyrer. Etter dette tilkommer et gebyr på 25%.
    1. Dersom kampanjen til slutt blir avbestilt vil 50% av kampanjebeløpet bli fakturert.
    2. Dersom kampanjen er en del av en årsavtale eller intensjonsavtale vil vi ha skriftlig bekreftelse fra byrå/kunde at årsavtalevolumet fortsatt gjelder.
  3. Avbestilling/utsettelse/endring forutsetter at alle markedsaktiviteter på alle medier opphører/endres i likhet med aktuell kampanje på Bauer Medias kanaler.
  4. Vi oppfordrer kundene til å bytte budskap på sin kampanje om dette er mulig. Vi i Bauer vil være villige til å produsere ny reklamespot uten kostnad. Ved en slik løsning vil Bauer Media ikke fakturere noe endringsgebyr over så fremt vi rekker å opprettholde opprinnelig kampanjeplan.

 

Avslutningsvis vil vi ønske alle våre samarbeidspartnere god helse og at ber om at alle tar vare på hverandre så godt vi kan i tiden fremover.

 

Kim Nygård sender her live på Radio Norge fra sitt hjemmestudio

 

Ved spørsmål ta kontakt med markeds- og analysedirektør Bjarte Øgrey eller kommersiell direktør Hilde Skomsvold.