Det svenske reklamemarkedet går på høygir. Radio økte mest i september med en vekst på hele 23,9 prosent. Sverige føyer seg dermed inn i rekken av internasjonale markeder hvor radio er vekstvinner.

 

Dato: 15/10/2018 Publisert av Bauer Media


 

Medieinvesteringene fortsetter å øke

I følge Sveriges Mediebyråer ligger det et høytrykk for medieinvesteringer over Sverige. Medieinvesteringene formidlet via Sveriges Mediebyråers medlemmer økte med 1,6 prosent i september sammenlignet med samme periode i fjor. Hittil i år har medieinvesteringene økt med 6,7 prosent, hvilket tilsvarer ca. 690 millioner svenske kroner. Den store vinneren i september er radio. Radio er den mediekanalen som prosentuelt har økt mest hittil i 2018. Veksten har vært på 21,5 prosent, noe som tilsvarer ca. 80 millioner svenske kroner. Sverige føyer seg dermed inn i rekken av internasjonale reklamemarkeder hvor radio er vekstvinner.

 

Dekning stadig viktigere

Flere stemmer i det svenske markedet påpeker et pågående skift fra digitale kanaler til brede dekningskanaler. Staffan Slörner, administrerende direktør i Sveriges Mediebyråer, kommenterer følgende i en pressemelding:

– Vi har tidligere sett tendenser til at annonsører og mediebyråer flytter kjøp fra digitale kanaler til brede analoge kanaler. I september forsterkes dette ytterligere og jakten på bred dekning er fortsatt tydelig.

 

Også administrerende direktør Staffan Rosell i Bauer Media Sverige påpeker at stadig flere annonsører vender tilbake til mediekanaler som gir bred dekning og dokumentert god effekt.

– Radioannonseringen i Sverige har økt med 75 prosent fra 2013 til 2018. Troverdig valuta i form av PPM, en profesjonalisering av bransjen – alt fra analyse, selgere til programledere, som har pågått de siste 10 årene, er en del av forklaringen. Den digitale hypen er over og annonsører er igjen opptatt av medier som gir dekning og effekt. TV og prints utfordringer med å levere dekning har gitt radio muligheter til å ta andeler fra disse mediekanalene, sier Rosell til Bauer Media Norge.

 

For mer informasjon, besøk Sveriges Mediebyråer eller ta direkte kontakt med Bauer Media Sverige.