Er du en annonsør som ønsker å treffe forbrukere når de er på vei til butikken og i kjøpsmodus? Da bør du vurdere radioreklame, viser en fersk undersøkelse.

Dato: 10/08/2020 Publisert av Bauer Media

 

Studien er gjennomført av Shoppercentric og viser at radio har en helt unik posisjon ved å treffe en stor andel av de som sitter i bil på vei til å gjøre dagligvareinnkjøp. Ingen andre redaksjonelle mediekanaler kan vise til like bra effekt.

 

Hovedfunnene i studien er følgende:

  • Radioreklame for FMCG-produkter hørt i bilen på vei til butikk øker sannsynligheten for å bli lagt merke til i butikkhyllen med 11%.
  • Radioreklame for FMCG-produkter hørt i bilen på vei til butikk har en signifikant positiv effekt på merkevarelojalitet. Hører man reklame for et produkt som man har kjøpt tidligere øker faktisk kjøp for dette produktet med 30%.
  • Radioreklame for FMCG-produkter hørt i bilen på vei til butikk øker sannsynligheten for at man velger et annet merke enn det man vanligvis gjør. Hører man reklame for et produkt man ikke vanligvis kjøper øker kjøpsintensjon for dette produktet med hele 39%.

 

Det er ikke uten grunn at dagligvarebransjen er en av de største bransjene på radio. Men det er ikke bare dagligvarebutikken radiolyttere skal til når de hører reklamebudskapene i bil. Shoppercentrics ferskeste funn bør være av interesse for alle som driver med varehandel, både på distributørsiden og leverandørsiden.

 

 

 

 

 

Mer informasjon om denne studien kan du få ved å kontakte Bauer Media eller ved å lese her.