I desember fortsatte den positive trenden for radiolytting. Daglig dekning økte uke for uke gjennom høsten og nådde sin topp i uke 51 med 2,85 millioner lyttere.

Dato: 29/01/2019 Publisert av Bauer Media

 

Ser vi på de tre første ukene i desember (uke 49-51, dvs uten romjulsuken hvor lyttervaner endres), ble det i snitt lyttet hele 80 minutter på radio. Daglig dekning økte uke for uke med en topp i uke 51 hvor 2,85 millioner mennesker lyttet daglig. Også ukentlig dekning slo alle rekorder i desember med over 4 millioner ukentlige lyttere i uke 51. Vi kan konstatere at den positive trenden i radiolytting, som vi har sett gjennom hele høsten, fortsatte i desember. Dette lover svært godt for radiolytting i 2019. I romjulsuken (uke 52) gikk både lyttertid og dekning ned. Det er normalt at medievaner endres i ferieperioder.

 

 

 

 

Bauer Media legger igjen bak seg en svært god måned. Både andel og dekning har klatret oppover hele høsten. I de tre første ukene i desember (uke 49-51, uten romjulsuken) nådde Bauer Medias kanaler i snitt ut til 1,75 millioner lyttere ukentlig. Dette er den høyeste ukentlige dekningen som er målt for Bauer Media gjennom hele 2018.

 

 

 

 

Oppsummert avsluttet Bauer Media 2018 med en svært god måned. Bauer Medias ukentlig dekning gikk i uke 49 2018 forbi ukentlig dekning i samme periode i 2016 (siste året før FM-slukking). Gapet mellom 2016 og 2018 har gradvis blitt tettet gjennom høsten 2018. Selv om vi ser en liten tilbakegang mot slutten av desember er det med optimisme vi ser mot 2019.

 

 

For mer informasjon, ta kontakt med markeds- og analysedirektør Bjarte Øgrey eller markeds- og medieanalytiker Anette Heier White.