Er du HR-sjef, rekrutterer eller på annen måte jobber med rekruttering av ansatte til din bedrift? Da vil vi at du skal tenke på radio neste gang du skal ha tak i kvalifiserte kandidater.

Dato: 24/10/2019  Publisert av Bauer Media

 

Med bred dekning, høy frekvens og lytting gjennom hele dagen har det vist seg at radiokampanjer fungerer svært godt til stillingsrekruttering. Via radio når bedrifter ut til passive jobbsøkere, altså relevante kandidater som er i jobb og som ikke aktivt leter etter ny jobb, men som likevel stiller seg positive til å bytte jobb hvis en interessant mulighet skulle dukke opp.

 

Passive jobbsøkere oppsøker i liten grad stillingsportaler, men de konsumerer radio som underholdningskanal. Når vi i tillegg vet at radio hovedsakelig konsumeres på dagtid når lyttere er på jobb og at reklamebudskap som treffer i riktig kontekst gir et vesentlig løft på effekten av reklamen, ja da er det flere gode grunner til å prøve radio neste gang en bedrift skal ansette.

 

Et ledende selskap innen materialhåndtering og løsninger har allerede prøvd radiokampanje på Bauer Medias kanaler med stor suksess i forbindelse med en rekrutteringsprosess. Kampanjen gikk over to uker på Bauer Medias radiokanaler. I tillegg ble det brukt stillingsannonse på Facebook.

 

Resultatene lot ikke vente på seg:

 

  • 130 SMSer ble sendt til nummeret oppgitt i radioreklamen, alle geografiske lokasjoner fikk aktuelle kandidater å jobbe videre med
  • 3690% økning i visninger på karrieresiden på nettsiden
  • I tillegg har kampanjen generert positivitet internt og blant ”mannen i gata”, kunder og andre samarbeidspartnere

 

«Når man sammenligner kostnadene for denne kampanjen med tradisjonell annonsering, ville én annonse i en liten lokalavis pluss én annonse på Finn.no fra alle lokasjoner gitt samme kostnaden. Radio og digital markedsføring fungerer som forsterkere på hverandre og skaper høy aktivitet på våre Facebook- og internettsider. Vi har fått veldig mye ut av investerte kroner. Terningkast 6 konkluderer HR sjefen i selskapet.

 

Ønsker du å vite mer om Bauer Media eller hvordan vi kan hjelpe deg med rekruttering? Ta kontakt med Roger Løvseth.