Om sommeren er det vanligvis litt færre som lytter til radio (i snitt -13% i dekning og -7% i lyttertid fra juni – juli siste tre år). Sommeren 2020 ble annerledes! Med rekordmange nordmenn på ferie i eget land, med ekstra god tid på hytter, i biler, i campingvogner og hjemme ble det svært mye mer tid til radiolytting.

Dato: 10/08/2020 Publisert av Bauer Media

 

Kommersiell direktør Ragnhild Herlofsen i Nielsen Media bekreftet tidligere i år at sommerens spesielle ferievaner kunne påvirke radiolyttingen positivt: “Dersom færre nordmenn reiser til utlandet i sommer vil dette kunne være en faktor som kan påvirke lyttertallene i positiv retning”, sa Herlofsen. Nielsen registrer hvor stor andel av radiolyttingen som skjer i sekundærboliger og målingene tilsier at nordmenn generelt sett lytter lengre til radio her enn de gjør hjemme.

 

Og slik ble det.

I snitt hørte en gjennomsnittlig nordmann 8 minutter mer radio daglig i ukene 24-31 2020 enn samme periode i 2019. Dette er en økning på 10%. Dekningen i samme periode økte med 12% fra 55% daglig dekning i 2019 til 61% daglig dekning i 2020. Alle tall er hentet fra Nielsens PPM-måling.

 

 

 

Økningen er størst, både i lytterminutter og dekning, i aldersgruppene under 25 år og 41-55 år. Radioen har med andre ord vært en viktig følgesvenn for familier med barn denne sommeren.

 

 

Sommertid har alltid vært radiotid! Og har alltid gitt lengre og mer avslappet lytting. Årets sommer ble spesielt bra fordi de aller fleste av oss ferierte i Norge, og radioen er en naturlig følgesvenn i fritidsboliger, biler, bobiler og båter. Radiolytting tok ikke ferie, men ble med på ferie. Og i år ble radioen en del av reisefølge for rekordmange.

 

 

For ordens skyld følger tallene kun for Bauer Media:

 

 

 

For mer informasjon, kontakt markeds- og medieanalytiker Anette Heier White.

 

Les mer om tidenes radiosommer her:

– Alle hører mye på radio nå, men én gruppe skiller seg ut

Det er ni år siden de kommersielle radiotallene var like gode: – Gledelig

Radiotoppene kan glise etter «tidenes radiosommer»: – Dette har vi ikke sett før