Sølvmikken, det månedlige norgesmesterskapet i radioreklame, ble i desember vunnet av Per Høj med en radiospott for SOS-Barnebyer.

Dato: 17/01/2020 Publisert av Bauer Media

Alvoret inntok radioreklamen i desember, slik det gjerne gjør når det nærmer seg jul og tankene går til de som ikke nødvendigvis har det så godt. Vinnerjobben i Sølvmikken for desember begynner som en beskrivelse av julefilmklassikeren «Home Alone». Men, som fortellerstemmer etter hvert understreker: livet er ikke som på film. For mange barn er en jul uten feiring med foreldre og familie en reell virkelighet.

– Det er ikke nødvendigvis bare moro å være Alene hjemme i jula, understreker juryen i sin kommentar.

–  Månedens vinner tar en folkekjær filmklassiker og snur den på hodet. Grepet er originalt og spotten er svært velprodusert. En velskreven voice, og et godt musikkfaglig håndverk løfter dette til en fortjent førsteplass! God jul!

 

Hør «Hjemme alene» her.

1. plass: SOS-Barnebyer
Byrå: Per Høj
Kreativt team: Aslak Aalberg, Mads RønoldØyvind WaageTheis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén
Konsulent: Vilhlem Paus
Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
Kunde: SOS-Barnebyer

 

– En stor historie fortelles i en enkel setning

Andreplassen i desember går til en reklamesnutt med beslektet tematikk fra organisasjonen BAR – Barn av rusmisbrukere, og handler om barn som mangler vokse å betro seg til i julen. På Barsnakk.no kan barn chatte med voksne, helt anonymt, noe spotten dramatiserer på enkelt vis.

Juryens begrunnelse:  – I en måned der de gode sakene tar alle poengene stikker denne spotten fra Barn av rusmisbrukere seg positivt frem. En stor historie fortelles i en enkel setning. Det er vondt, og det er rørende. Som med tredjeplass-spotten for Unicef fremstår dessverre håndverket i andre del av spotten mer tilfeldig. Et mer gjennomtenkt musikkvalg, og en litt annen tone of voice, kunne løftet denne enda høyere.

 

Hør «Pinnekjøtt» her.

2. plass BAR – barn av rusmisbrukere
Byrå/produksjon Både Og Radiobyrå
Kreativt team: Eskil PausHans Kristian HeideJanne Regine Kunigunde RugtvedtMagnus Andersen og Ola-Per Ekblom
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Elisabeth Andonov

 

Ingen blir mette av «likes»

Både Og står også bak tredjeplassen i desember, nå med en kampanje for Unicef-nettsiden Verdensgaver.no. Denne gangen understrekes det at sympati på sosiale medier i form av likes og hjerter, ikke lar seg oversette til flyktningers reelle behov for mat og klær.

Juryens kommentar: – Et aktuelt tema som traff flere av jurymedlemmene midt i hjerterota. Stor stopp-effekt trekkes frem av flere som den kanskje største styrken. Det påpekes av andre at man kanskje burde vurdert et mer originalt og passende grep i andre halvdel av spotten.

 

Hør spottene her: «Some» og «Intensjoner»

Byrå: Både Og Radiobyrå
Kreativt team: Magnus Andersen og Øystein Johnsen
Konsulent: Ola-Per Ekblom
Prosjektleder: Elisabeth Andonov
Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

 

 

På bildet: Marius Bonnevie fra Bauer Media, Lena Thorén fra P4-gruppen og glade vinnere fra Per Høj

 

Sølvmikken er en utmerkelse som deles ut av P4, Kreativt Forum og Bauer Media hver måned. Hør alle vinnerne samt tidligere vinnere på gullmikken.no.