Vi fortsetter å følge radiolyttingen måned for måned. Februar viste at radio fremdeles spiller en viktig rolle ved store begivenheter. Mange søkte til radio for å få med seg OL. NRK nøt svært godt av dette.
Dato: 15/03/2018 Publisert av Bauer Media
Radiolyttingen i februar holdt seg stabil sammenlignet med januar. Vi ser en tydelig OL-effekt. NRK økte ukentlig dekning i denne perioden (+4%), mens de kommersiell radiokanalene gikk noe tilbake (-3%).
Ukentlig dekning
I lytterminutter ser vi en liten nedgang fra 71 til 70 minutter totalt for radiokanalene målt i PPM. Blant de kommersielle kanalgrupperingene tapte Bauer Media minst i lyttertid (-6%).
Lytterminutter
Bauer Media hadde i februar en andel på 10,3%. Ser vi på kommersielle lytterandeler gjennom 2017 frem til og med uke 11 2018 er trenden tydelig. Bauer Media øker jevnt og trutt sin kommersielle andel. I februar/mars 2018 har vi flere dager ligget på over 40% kommersiell andel.
Kommersiell lytterandel Bauer Media
Ukesnivå 2017 – ytd 2018
Kommersiell lytterandel Bauer Media
Dagsnivå feb 2018 – ytd 2018
For mer informasjon, ta kontakt med markeds- og analysedirektør Bjarte Øgrey eller markeds- og medieanalytiker Anette Heier White