Sølvmikken for september går til Per Høj og Stiftelsen Organdonasjon for en radiokampanje som går religiøst til verks for å banke inn poenget sitt.

Dato: 23/10/2020 Publisert av Bauer Media

 

En kan forestille seg at det finnes mennesker som velger å ikke bli organdonor fordi de innbiller seg at de har bruk for en intakt kropp også etter døden. Det Per Høj har gjort i sin nye kampanje for Stiftelsen Organdonasjon, er å på forskjellige vis dramatisere øyeblikket der organdonorer forsøker å komme seg forbi perleportens vokter.

 

En jobb som falt veldig i smak hos juryen, etter begrunnelsen å dømme: «Fantastisk morsomme spotter. Et rikt univers man har lyst til å bli i. Velproduserte små historiefortellinger hvor byrået våger å gå religiøst til verks, for å snakke om et viktig tema som organdonasjon. En skikkelig fin radioproduksjon, rett og slett. Tipper både byrå og produksjonsselskap kommer til reklamehimmelen.»

 

Det kreative teamet hos Per Høj er Aslak Aalberg & Axel Bjørne-Larsen. Sagveien Resort har stått for produksjonen med regissør Jon Iver Helgaker og lyddesigner Torstein Tanum Morstad.

 

– Veldig stas!! Takk til Stiftelsen Organdonasjon for godt samarbeid, og til Øyvind for lånet av redningsvest, sier Aalberg og Bjørne-Larsen i en kommentar.

 

 

Oi! Wow! Fy f …

 

At «Dagen ikke er den helt samme uten VG» har fått en ny-aktuell mening i 2020, der nyhetssyklusen er slik at det rett som det er kommer deisende noe som tar oss fullstendig på senga. SMFBs nye og store kampanje for VG fokuserer på nettopp dette, og radiouttakene er altså hedret med andreplassen i Sølvmikken for september.

 

Juryens dom: «Korte, effektive, velproduserte og behagelige spotter der VG tar rollen sin som tabloidavis på alvor. Grepet med voiceover som avbryter banning er det ikke første gang vi hører, men her passer det godt nok til at radioreklame-domstolen tilgir det. Grattis med sølv i september!»

 

Kreativt team fra SMFB har vært Linus Hjellström, Alexander Gjersøe, Hans Magne Ekre og Pia Ølstad. Sagveien Resort har produsert, med allerede nevnte Helgaker og Morstad på henholdsvis regi og lyd.

 

 

Små bekymringer

 

Du går ikke til forsikringsselskapet når du har en vag uro for grevling eller en bagatellmessig irritasjon over svigerfar. Dette har Morgenstern dramatisert i sin nye kampanje for Storebrand, som vinner tredjeplassen i september. Juryen er fornøyd, selv om det kanskje er litt mange svigerfedre i reklamemonitor for tiden: «Nok en velprodusert serie spotter med fint spill. Morsomme tekster og beskrivelser er det også. Juryen foretrekker koks mot grevling og dømmende svigerfar fremfor mobildeksler, selv om svigerforeldre er overrepresentert i norsk radioreklame om dagen. Pallplass blir det uansett, grattis!»

 

Hos Morgenstern har kreativt team bestått av Bjørnar Buxrud og Torkild Jarnholt, mens Både Og har produsert.

 

 

Om Sølvmikken

 

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.