Tross hjemmekontor og mindre pendling, radiolyttingen i bil har holdt seg stabil gjennom pandemien. Fremover forventes en økning i billytting.

Dato: 09/06/2021 Publisert av Bauer Media

 

Selv om hjemmekontor har vært hverdagen for mange det siste året og vi har forflyttet oss i mindre grad enn normalt, har billyttingen holdt seg relativt stabil. Det viser tall fra Nielsens PPM-måling. Dette gjelder både i lytterminutter og i dekning.

 

Målingen viser at radiolyttingen i bil ble negativt påvirket i mars og april 2020. Fra mai 2020 gikk lyttingen i bil imidlertid opp, med en topp i juli. Hele 31% av lytterminuttene til kommersiell radio ble konsumert i bil i juli 2020. Dekningen i bil holdt seg stabilt høy gjennom hele sommeren og tidlig høst. I november gikk både dekning og lytterminutter ned, da vi var inne i den andre pandemibølgen.

 

 

 

Nå går vi mot en ny Norgessommer med mye bilkjøring. Når høsten kommer er det i tillegg mye som tyder på at hverdagen sakte men sikkert er på vei tilbake til normalen.

 

Det betyr mer reising til og fra jobb i bil, hvilket igjen betyr mer radiolytting på farten. Dette er gode nyheter for deg som annonsør, som kan treffe forbrukerne tett opp mot kjøpsøyeblikket.

 

Er du nysgjerrig på hvordan reklame i kommersiell radio og/eller podkast kan gi effekt for din merkevare?

Ønsker du å diskutere annonsemuligheter med oss eller få et skreddersydd tilbud?

Klikk her for å ta kontakt med oss for en uforpliktende prat.

 

 

Kilde: Nielsen PPM