Historisk sett har radiolytting holdt seg svært stabilt i befolkningen. Radio blir lyttet på gjennom hele dagen og er den mediekanalen i Norge med høyest dekning gjennom morgen, formiddag og ettermiddag. I 2018 hører 2,6 millioner nordmenn på radio på en gjennomsnittlig dag. 1,3 millioner hører på kommersiell radio.

Dato: 8/5/2018 Publisert av Bauer Media

 


 

Radio treffer i relevant kontekst

En av styrkene til radio som effektiv kommunikasjonskanal er at reklamen treffer lytterne mens de gjør noe annet enn kun å høre på radio. For deg som annonsør betyr dette at du har mulighet til å treffe lytterne i relevante kontekster (for eksempel frokostsituasjon), samtidig som du når bredt. YouGov har nylig gjennomført en markedsundersøkelse i den norske befolkningen på oppdrag for Bauer Media. Vi ønsket å kunne si med større sikkerhet hva radiolyttere faktisk gjør samtidig som de lytter til radio. For annonsører innen FMCG og dagligvare tror vi det er svært nyttig å vite at majoriteten av radiolytting i hjemmet skjer parallelt med aktiviteter relatert til matlaging/spising, vasking/rydding og personlig helse (for eksempel morgenstell og trening). Det er med andre ord svært gode muligheter for å treffe relevante målgrupper i en kontekst som gjør dem mer mottakelig for reklamebudskapet.

 

Radio driver trafikk til nett

Det er godt dokumentert at radioreklame kan drive trafikk til nettsider. I vår undersøkelse finner vi flere mulige forklaringer på hvorfor radio og digitalt fungerer godt sammen. For det første viser undersøkelsen at over halvparten av dem som hører på radio på jobb sitter foran en PC mens de lytter til radio. Det er med andre ord svært kort vei fra radioreklamen i øret til det å besøke en nettside eller søke på internett. For det andre viser undersøkelsen at 7 av 10 nordmenn utfører private gjøremål i arbeidstiden. De topp 5 vanligste private gjøremålene vi utfører i arbeidstiden er:

  1. Planlegge og besøke helsetjenester (tannlege, lege etc.)
  2. Planlegge og bestille reiser og ferier
  3. Sammenligne, endre og bestille bank og forsikringsprodukter
  4. Planlegge og bestille vedlikehold av bil
  5. Gå i butikker og handle på internett

Er du annonsør innen de nevnte bransjen, er det med andre ord svært gode muligheter for å treffe relevante målgrupper i en kontekst som gjør dem mer mottakelig for reklamebudskapet. Andre private gjøremål som typisk utføres i arbeidstiden er sammenligning og endring av mobilabonnement og strømleverandør, oppgaver relatert til oppussingsprosjekter (kontakte håndverkere, finne inspirasjon og generell planlegging av oppussing).

 

Ta gjerne kontakt med oss i Bauer Media for mer informasjon om undersøkelsen. Vi hjelper deg å utnytte radios egenskaper på best mulig måte.